מה מחכה לנו ב-2024?

כל כך הרבה דברים קרו ב-2023 בדיגיטל ונראה ששנת 2024 תהיה מלאה בהפתעות!
אלו 4 המגמות שאנחנו חושבים שהולכות להיות הבולטות ביותר ב-2024

אנחנו עוד לא יודעים איך תיראה שנת 2024, אבל לפחות מבחינת שיווק דיגיטלי – זאת עומדת להיות שנה פורצת דרך. תחומים שנוצרו ומגמות שהתעצבו בשנה החולפת עומדים ליצור תפנית חדשה וייחודית, והנה 4 נושאים מרכזיים שלדעתנו כדאי לשים אליהם לב:

בינה מלאכותית (AI)

אין ספק ש-2023 היתה שנת ה-AI. אבל בעוד של-AI יש המון שימושים והיבטים, ממודלי שפה, למחוללי תמונות ועד לשימושים בתעשיות רפואיות, פיזיקה ועוד – אנחנו דווקא רוצים לדבר על היבט הקשר עם הלקוחות ולחזור רגע בזמן של 2018.

בשנת 2018 גוגל הדהימה את העולם כשחשפה את גוגל דופלקס: בינה מלאכותית שמסוגלת להתקשר במקומנו למרפאה, למסעדה או לכל עסק ולנהל שיחת טלפון שלמה בקול ובטונציה מאוד אנושיים. 

עברו 5 שנים מאז ועדיין הצפייה בסרטון ההדגמה מדהימה כל פעם מחדש ומראה את היכולת להחליף הרבה מהתקשורת האנושית, במיוחד זו הטכנית, במכונות. 

למרות שעברו מעל 5 שנים מאז, עדיין לא ראינו הטמעה של יכולות מהסוג הזה בפועל. לפחות לא בהיקפים גדולים. אבל עם התגברות השימוש ב-AI בשנה שחלפה אנחנו צפויים לראות בשנה הקרובה יותר ויותר חברות שיעשו שימוש בבינה מלאכותית כדי לספק שירות הרבה יותר יעיל, איכותי ואישי, תוך חיסכון אדיר בכוח אדם, ולמעשה יקפיצו את כל השירות הדיגיטלי כמה דורות קדימה.

אנושיות ואותנטיות

דווקא במקביל ל"עליית המכונות" והקלות שבשימוש בכלי בינה מלאכותית, מחקרים רבים מראים התגברות בצורך של גולשים, משתמשים ולקוחות – בקשר אנושי אמיתי. עבור לא פחות מ-86% מהצרכנים, אותנטיות וקשר אנושי הם שיקול מרכזי ברכישה, מה שיוצר דילמה מעניינת עבור עסקים, חברות ומותגים: מצד אחד הרצון והאפשרות להשתמש בכלים אוטומטיים, ומצד שני דרישת הקהל לאותנטיות.

לכן ב-2024 אנחנו צפויים לראות מותגים הרבה יותר מחוברים לשטח ולקהל בעזרת קשרים בלתי אמצעיים, עם שקיפות רבה. סביר להניח שגם כאשר ניתן להשתמש בהתערבות מכונה (שירות AI) שמחקה שיח אנושי, אנחנו צפויים לקבל את השקיפות מצד המותגים על כך שמדובר בבינה מלאכותית ולא באדם אמיתי.

ולא, אנחנו לא מדברים על הצ'אטבוט שמופיע כמעט בכל אתר eCommerce ועוד לפני שהוא אומר שלום כבר ברור שמדובר ברובוט. אנחנו מדברים על צ'אטים חופשיים שלא תצליחו לדעת אם בצד השני עומד אדם או מכונה. ולמרות זאת, בגלל העלייה בביקוש לאותנטיות, נראה שקיפות מצד המותגים שיספרו לנו מי נמצא בצד השני מהרגע הראשון.

שנת המיקרו-משפיענים

אחרי שב-2022 השיווק הדיגיטלי הבין שמשפיענים ומשפיעניות הם חלק בלתי נפרד מארגז הכלים של כל מותג ומקבלים חלק נכבד מתקציב השיווק הדיגיטלי, ואחרי שב-2023 נכנסו לעולמנו המושג מיקרו-משפיענים (micro-influencers) אנחנו צופים שהמגמה הזו תתחזק ב-2024. זהו המשך ישיר לנושא הקודם, כלומר העלייה בצורך של הקהל באותנטיות ובקשר אנושי. בעולם כזה, סטורי של דוגמנית-על עם 20 מיליון עוקבים שממליצה על איפור ייתפס כפרסומת מסחרית, ומצד שני סטורי של משפיען או משפיענית נישה עם 20 אלף עוקבים שימליצו על אותו מוצר ייתפס כאותנטי ואמיתי. במקום שמותגים ישקיעו במשפיענית אחת עם 20 מיליון עוקבים, הם ישקיעו ב100 מיקרו משפיענים עם 20 אלף עוקבים ויצרו חיבור הרבה יותר עמוק ואותנטי עם קהל היעד שלהם. 

פרטיות

2024 צפויה להיות השנה שבה ניפרד ממה שמכונה "עוגיות צד שלישי". עוגיות הן הכלי שבו משתמשים אתרים כדי לזכור אותנו ואת ההעדפות שלנו. 

ישנן עוגיות צד ראשון – עוגיות של האתר שאנחנו נמצאים בו, הן נתפסות חיוביות ומשפרות את חוויית הגלישה שלנו: עוזרות לנו להיכנס בקלות מבלי להקליד שם משתמש וסיסמה בכל פעם מחדש, לזכור את המוצרים שהשארנו בעגלה, העדפות הנגישות שהגדרנו ועוד.

וישנן עוגיות צד שלישי. כלומר, אנחנו גולשים באתר מסוים, אבל צד שלישי אוסף עלינו מידע, וזה לא האתר עצמו. זה נעשה כמובן בהסכמת האתר, אבל לא לשימוש בו. הידועות שבהן הן העוגיות של META (פייסבוק), שעוזרות לה לגלות את ההעדפות שלנו במטרה להציג לנו פרסומות על פי הרגלי הגלישה שלנו. למעשה השימוש העיקרי כמעט בעוגיות צד שלישי הוא עבור מפרסמים. 

ובכן, מסתמן שבעקבות שילוב של חקיקה ומחאת צרכנים, בשנה הקרובה "עוגיות צד שלישי" ייצאו מחיינו. גוגל, אפל וחברות נוספות כבר הכריזו על הפסקת התמיכה בהן בדפדפנים ובמוצרים שלהן, ואחרות כנראה יילכו בעקבותיהן. המשמעות היא שהשנה הקרובה תהווה תפנית בכל גישת השיווק הדיגיטלי: ממצב של שיווק לקהלי יעד על בסיס מידע שנאסף מצד שלישי (כלומר לא מקשר ישיר עם המותג), נראה יותר ויותר שיווק שמבוסס על עוגיות מצד ראשון. המשמעות היא השקעה גדולה יותר של מותגים ביחסים פרסונליים עם הלקוחות שלהם, באמצעות איסוף מידע מצד ראשון (כלומר הקשר הישיר עם המותג. באתרי המותג, הרכישות, הפניות לשירות ועוד) שיאפשר התאמה של הקשר ושל ההצעות ללקוח בצורה אישית ורלוונטית.

ויש עוד מגמות שהתחילו ב-2023 וצפויות להמשיך להתחזק ב-2024.

 

  • סושיאל קומרס
    נראה היחזקות של אפשרויות המסחר על גבי פלטפורמות חברתיות, ליצירת מכירות במשפכים קצרים מבלי לצאת מהפלטפורמות החברתיות

     

  • פרסונליזציה
    המגמה הזו תימשך גם ב-2024 ותתגבר בזכות היכולת להתאים בצורה אישית תכנים ומידע באמצעות כלי בינה מלאכותית שלא דורשים מאמץ גדול מצד המותגים

 

  • שיווק באמצעות וידאו
    מגמה שהתעצמה בעיקר בזכות סרטונים קצרים סטייל טיקטוק, רילס ויוטיוב שורטס – ואנחנו צפויים לראות את המגמה הזו מתגברת בשיווק וידאו גם בתוך 2024

     

  • חיפוש קולי
    מגמה שהחלה לתפוס תאוצה בשנים האחרונות ואנחנו רואים איך מנועי חיפוש נערכים לקראתה באמצעות הצגת תוצאות חיפוש שמספקות תשובות ישירות לשאלות

ואם נסכם לרגע את הדברים

המשותף לכל הנקודות המרכזיות שהעלינו כאן הוא המפגש המרתק שצפוי לנו בין שני צדדים מרכזיים:
בצד האחד – עלייה בשימוש בכלים וביכולות של הבינה המלאכותית והשימושים שלה לשיפור השירות והפעילות העסקית של מותגים.
ובצד השני – הצורך המתגבר של צרכנים בקשרים אנושיים ובאותנטיות מצד המותגים שהם קונים מהם.

מדובר בהתנגשות מרתקת, משום שבמבט ראשון נראה ששני הצדדים לא יכולים לעבוד יחד, אבל אנחנו יודעים שכוחות השוק חזקים מכל דבר אחר. לכן אנחנו צפויים לראות שילוב מרתק בין שני הצדדים שיביא לנו ב2024 גישה חדשה בשיווק הדיגיטלי.

Welcome

2024

אהבת? אפשר לשתף:

עוד ממה שכתבנו:

עקרונות באיקומרס שלמדנו מאיקאה!

איקאה מפורסמת בזכות הרהיטים הזולים שלה ובכך שהיא מספקת מגוון גדול של פתרונות ריהוט ואחסון תחת קורת גג אחת, אבל האמת היא שהמומחיות הכי גדולה של איקאה היא בפסיכולוגיה!