אתרי האינטרנט של התחבורה הציבורית בישראל

אם חשבתם שהתחבורה הציבורית בישראל קצת קשה, חכו עד שתראו את האתרים שמתלווים אליה. רוצים להמר למי שייך האתר הגרוע

האם יצא לכם להעמיק באתרי התחבורה הציבורית בישראל חוץ מלחפש איך מגיעים מכאן לשם באוטובוס או ברכבת?

האם נכנסתם פעם לאתר של דן, אגד, קווים, קונקס או מטרופולין וברחתם משם מהר?
אם כן, סביר להניח שעשיתם את זה לפחות בגלל אחת משתי הסיבות הבאות: או שלא הסתדרתם עם המערכת המסורבלת של האתר או שהעיצוב שלו היה כל כך איום, שהוא גרם לכם ללחוץ מהר מהר על האיקס ולנסות את מזלכם לבד או עם הגברת ממודיעין החברה.

אתרי התחבורה הציבורית בארץ מנסים להקל על הנוסע ולעזור לו להתמצא, אך לא תמיד הדבר באמת עובד. השילוב של אתר מבולגן, עמוס ולא מעוצב נכון הוא מתכון בטוח להבריח ממנו גולשים, אבל יש הרבה מה ללמוד מאיך לא לעצב אתר נסיעות.

בואו נסקור בקצרה את האתרים המוכרים ביותר של התחבורה הציבורית בישראל:

אגד

נתחיל באתר המוכר ביותר  בקרב החיילים שלנו – האתר של אגד. במבט ראשון נוכל לראות עיצוב מרענן וחדש עם שימוש בפלאש המושך את העין במהרה לחיפוש לוחות הזמנים של הקווים. בנוסף, למעלה שדה חיפוש להקלדה בשפה חופשית ואפשרות להתקין תוסף לדפדפן כרום.

לצערנו, מדובר בסך הכל באויב שיודע הסוואה טובה מהי: כשנלחץ על אחת מאפשרויות החיפוש, נגיע לעיצוב אחר וישן של האתר, ואם ננסה לחפש קו מסוים יהיה לנו מאוד קשה להתמצא. אם רצינו לדעת את מסלולו של קו 274 למשל, נצטרך קודם לנחש ולהזין באיזה יישובים הוא עובר,
ועוד לבחור את התחנות הספציפיות שבהן הוא מתחיל ומסיים את הנסיעה.

אגד, אם היינו יודעים את כל הפרטים האלו, אתם חושבים שהיינו מחפשים את מסלול הקו בכלל?

ציון:
עיצוב: 5/10
חוויית שימוש: 3/10


דן

עוד חברה מרכזית וגדולה בישראל היא חברת דן, שנוסדה עוד ב-1945, שזה אפילו לפני קום המדינה! החברה מסיעה עשרות אלפי נוסעים מדי יום, בעיקר בנסיעות פנים-עירוניות, בעיקר במרכז.

בנוגע לממשק, מערכת האתר עובדת לא רע, ודי קל להתמצא בה – אם נרצה לדעת את מסלול קו 5 בת”א נוכל לגלות זאת בלי בעיה.

מצד שני, ישנו העיצוב. כנראה שהרפורמה בתחבורה הציבורית והשינויים בקווים לא הגיעו לאתר האינטרנט, כי העיצוב שלו מאוד מיושן ותקוע.

בנוסף, השימוש במפה ותיאור המסלול נעשו באופן ממש לא טוב ולא ברור – דבר המקשה מאוד על הגולש ומעודד אותו לעזוב את האתר במהירות.

ציון:
עיצוב: 3/10
חוויית שימוש: 6/10


קווים

החברה הצעירה של קווים המתמקדת באזורי גוש דן (ואף בחלק ממחוזות הצפון) הנה בעלת אתר אינטרנט העובד בצורה מאוד טובה. המערכת קלה להבנה ומאוד אינטואיטיבית לגולש שלא מתאפשר לו להתבלבל יותר מדי.

פיצ’ר מגניב נוסף הוא שבמידה ויש לכם את מספר הקו ואתם יודעים היכן התחנה שלכם ממוקמת, תוכלו לברר בדיוק מתי יגיע האוטובוס הבא בעזרות שירות שמעדכן בזמן אמת מתי הקו הקרוב מגיע לתחנה שלך (כמו השירות הטלפוני בתחנות החכמות שבשרות החברה). מניסיון, מאוד מדויק.

חוץ מזה העיצוב מאוד נקי, ועד לא מזמן שמר על השפה התקשורתית של החברה. כיום הלוגו הוחלף אבל עיצוב האתר עוד מדבר בשפה הקודמת והלא מעודכנת.

ציון:
עיצוב: 7/10
חוויית שימוש: 8/10


V
eolia

קונקס לשעבר שהיא בעצם חברת Veolia כיום, הינה חברה עולמית המספקת שירותי תחבורה בארץ במגוון אזורים.

מערכת האתר טובה מאוד, פשוטה מאוד, וקלה להבנה. יש אפילו לו”ז שבועי דיי מפורט ובאופן כללי קל להתמצא באתר. לאחר שזאת נאמר, המערכת קצת מיושנת.

מה חבל שהעיצוב הוא מיושן וסטנדרטי. עם עיצוב קצת יותר מושקע, לגולש היה יותר כיף ונחמד להשאר באתר והם היו יכולים לקבל ציון שהיה הופך אותם לאתר המצטיין שלנו. הפעם הם יצטרכו להסתפק בבינוניות.

ציון:
עיצוב: 3/10
חוויית שימוש: 8/10


סופרבוס

האתר של סופרבוס עובד לא רע והוא מאוד אינפורמטיבי, רק חבל שלא כל הדברים עובדים שם.

השירות של “מתי יבוא האוטובוס הבא?” למשל, הוא יוזמה מצוינת, אבל בפועל אי אפשר לבחור ישוב אז כל הפונקציה לא פעילה.

נניח את כל זה בצד, הדבר שבאמת מפריע באתר הוא חוויית הגלישה. שילוב הצבעים דיי נורא עם כחולים וירוקים כהים שלא עושים שום חסד עם האתר. הם משולבים בעיצוב מיושן שבו הכל מודגש, ולא מאפשרים לעין הגולש שום אפשרות למצוא את עצמה.

ציון:
עיצוב: 2/10
חוויית שימוש: 4/10


מטרופולין

האתר המוקדש לנוסעים מיישובי הדרום והשרון מתחזק מראה צעיר ורענן יותר משאר האתרים, עם מסך פתיחה נקי ויפה הממקד אותך באזור הנסיעה הרצוי לך.

המערכת עובדת טוב למדי והיא מאוד אינפורמטיבית, עם תצוגת פונטים גדולים ונוחים לקריאה, השלמה אוטומטית לטקסטים בשדות החיפוש ואפילו הפניה (אם ממש בא לכם) לאתר הישן של החברה.

בגדול נראה טוב, אבל בהחלט יכלו לקחת את זה קצת יותר קדימה.

ציון:
עיצוב: 7/10
חוויית שימוש: 7/10


המודיעין לתחבורה הציבורית בישראל

האתר היחידי שסוקר את כל קווי התחבורה בישראל! מכיל את כל לוחות הזמנים, התחנות ואפילו עוזר לך להבין איך להגיע ממקום למקום. על הדרך הוא אפילו כולל את המרחק בהליכה.

לכל הטוב הזה יש מגרעה אחת גדולה, למרבה הצער, והיא העיצוב. עיצוב האתר מאוד מבולגן ומלא בפרסומות ובאנרים שלא קשורים לתחבורה הציבורית, הצבע הירוק (שראינו כבר באגד ובסופרבוס) לא תורם לכל העניין והשימוש החופשי בו לא מחמיא כל כך לאתר. או למעצב שלו.

המערכת מצדה, עובדת מצוין ונותנת יופי של מידע לגולש. אתם יודעים, ברגע שמצליחים להתגבר על כך שהיא מאוד מסורבלת, שהצד הטכני שלה לוקה בחסר, שהשלמת הטקסטים לא עובדת טוב והסימונים במפות ממש לא מובנים.

שורה תחתונה, אתר מצוין עם חווית משתמש חסרה מאוד.

ציון:
עיצוב: 2/10
חוויית שימוש: 5/10


הקו חדש

כשהחלו ברפורמה בתחבורה הציבורית באזור המרכז, עלה האתר המצוין הזה. כאן תוכלו קודם כל להינות מעיצוב נעים לעין, נוח לשימוש וברור מאוד. שימו לב כיצד מפות האזורים והקווים מסודרים לפי צבעים, דבר העוזר מאוד להבין איך הדברים מאורגנים וכיצד לקרוא אותם.

החיסרון היחידי הוא שאם תרצו לחפש מסלול נסיעה, האתר יוביל אתכם לאתר של משרד התחבורה ולמערכת המיושנת והלא כ”כ נוחה שלו.

ציון:
עיצוב: 9/10
חוויית שימוש: 8/10


רכבת ישראל

אחרי שסיימנו עם האטובוסים ניתן נגיעה קלה גם ברכבת ישראל.

מערכת האתר דיי חכמה אך לא ברורה מספיק. אם תרצו להגיע מתל אביב לראשון לציון למשל, נסיעה הכוללת החלפת רכבות, סביר להניח שלא תבינו איפה אתם אמורים לבצע את ההחלפה. מנסיון אישי, לוחות הזמנים לא תואמים את המציאות ומסתבר שרכבות רבות מסיימות לעבוד הרבה לפני הזמן הנקוב באתר. אבל עזבו, בואו נשמור תלונות על תפקוד הרכבת לפוסט אחר ?

עוד דבר מאכזב הוא פיצ’ר שבוודאי נתקלתם בו בתחנות הרכבת עצמן – השלטים הגדולים שבהם לוחות הזמנים של הרכבות. באתר ניתן להוריד את טפסי ה-PDF  של אותם לוחות זמנים, אבל רוב הסיכויים שתאבדו את עצמכם שם דיי בקלות, בתוך רשימה בלתי נגמרת ולא ברורה של שעות ושמות ערים. לא מומלץ אם אתה ממש ממהר להגיע ממקום למקום.

נסכם בכך שגם העיצוב מאוד ישן ולא מזמין, ואין בו שום דבר מיוחד או שונה שמבדל אותו מאתרי האוטובוסים.

הייתי אומר עוד כמה דברים, אבל אני מפחד מהוועד שלהם. אתר רכבת ישראל מקבל ציון של מספיק בקושי, כמו היחס בין כמות הרכבות לכמות הנוסעים.

ציון:
עיצוב: 4/10
חוויית שימוש: 6/10

לסיכום, רוב המערכות דיי דומות. חלקן סבירות פלוס, וחלקן ממש גרועות. העיצובים גם הם דיי דומים, כאשר רובם סטנדרטים ולא ממש מושכים את הגולשים.

ומה אתם חושבים על אתרי התחבורה הציבורית בישראל?

אהבת? אפשר לשתף:

עוד ממה שכתבנו:

מה מחכה לנו ב-2024?

כל כך הרבה דברים קרו ב-2023 בדיגיטל ונראה ששנת 2024 תהיה מלאה בהפתעות!

אלו 4 המגמות שאנחנו חושבים שהולכות להיות הבולטות ביותר ב-2024

עקרונות באיקומרס שלמדנו מאיקאה!

איקאה מפורסמת בזכות הרהיטים הזולים שלה ובכך שהיא מספקת מגוון גדול של פתרונות ריהוט ואחסון תחת קורת גג אחת, אבל האמת היא שהמומחיות הכי גדולה של איקאה היא בפסיכולוגיה!