13 שנים של פרסום

יומני היקר, בדיוק עכשיו סיימתי לראות עוד סרטון מהקמפיין הזה של הניו יורק טיימס שכולם דיברו עליו השנה. וחשבתי לעצמי,

יומני היקר,

בדיוק עכשיו סיימתי לראות עוד סרטון מהקמפיין הזה של הניו יורק טיימס שכולם דיברו עליו השנה.

סתם, לא משהו רציני, רק איזה 15,713,597 צפיות. בקטנה.

וחשבתי לעצמי, וואו, כמה השתנו הפרסומות מאז שהתחלנו לפני 13 שנים (כן כן, עדיין חוגגים לבלודוט את הבר מצווש!!)…

אבל מה שמעניין זה –

שאם לפני 13 שנה פיסגת שאיפותיהם של מותגים אונליין הייתה להופיע בעמוד הראשון בגוגל או במודעות sidebar רנדומליות באתרים, היום זה ברור לכולם שהגולשים מחפשים משהו אחר לגמרי.

אז מה השתנה מאז ועד היום, ומה הגולשים באמת רוצים לקבל מהמפרסמים?
אז קודם כל –

להגנתו של כותב הקוד שאיפשר את הטכנולוגיה הזאת (נגיד בשקט, שלא יצעקו – פופ-אפ) ייאמר שהוא לא באמת ניסה להציק לגולשים, אלא לפתוח חלון נוסף שבו יופיע התוכן הפרסומי כדי לא להפריע לך בגלישה. אירוני משהו…

אבל כשמאות מליוני גולשים (ב- 2002 היו כבר 558 מליון!!!) זועמים מאסו במותגים שהשתמשו ב- (שוב בשקט – פופ-אפ), איך אפשר היה שלא להקשיב להם? מהר מאוד אתרים רבים כבר אפשרו חסימת פופאפים, ונראה שהטכנולוגיה המאוסה הזאת ירדה למצולות, מה שלא מצער אף אחד מאיתנו.

מה שאי אפשר בכוח, אפשר בכסף

לאחר נפילתם ה"טראגית" של הפופ-אפים הגיעה עלייתו של ה- PPC, שהציע למותגים לפרסם לא באמצעות קניית "שטח פרסומי," אלא על בסיס כניסות למודעה במנועי החיפוש. המודל הזה עובד גם היום (AdWords) עם אינסוף שכלולי אלגוריתם מטעם הוד מלכותה, גוגל, ועדיין נותן יתרון גדול לבעלי הממון, אם כי שומר שתוצאות החיפוש יהיו רלוונטיות. נו טוב, לרוב.

במירוץ המתמשך להציג את המודעות הנכונות לקהל הרלוונטי פייסבוק לא נשארה פרייארית.
הפעם מותגים חיפשו דרך להציג מודעות בצורה אפקטיבית, אך באופן שלא יהיה פולשני מידי. המשווקים רצו להגיע אל קהל משתמשים צעיר יותר שלא מושפע ממודעות הבאנרים, ומבלה את רוב זמנו ברשתות החברתיות. בדיוק אז פייסבוק התחילה לצבור כוח, ובעיקר ידע (מבוסס על פרטים אישיים של הגולשים), מה שאיפשר לה להכניס כלי חדש למשחק – הפרסום הממוקד.

במודל הפרסום המהפכני הזה, המותגים היו יכולים לראשונה לטרגט את המודעות שלהם לפי דמוגרפיה ותחומי עניין. וזה, כזכור, הוביל לקמפיינים כמו זה של נשיונל ג'יאוגרפיק שהשיקו תחרות בעמוד הפייסבוק שלהם, וביקשו ממשתתפים להצטלם עם תמונה של המגזין ב- cover photo שלהם. למנצחים הם נתנו טיול במקומות שונים בעולם. שווה! לא פלא שהקמפיין היה להצלחה פנומנלית. ומי לא מכיר את קמפיין הרישום של דיוקנאות נשים על סמך דימוי הגוף הנמוך שלהן? הסרטון הזה של חברת Dove משך אליו למעלה מ- 67 מליון צפיות ברחבי העולם, שלא נדבר על כל ההייפ מסביב…

כמובן שגם יוטיוב הצטרפה לחגיגה וגרפה רווחים נאים מאוד מהשילוב הקדוש הזה בין פרסום לבין תוכן. מי לא זוכר את הסרטון שעורר כל אישה (וגבר) עם יותר מ- 54 מליון צפיות (ותגובות משני צידי המתרס) – הקמפיין הבלתי נשכח של Old Spice.

וזה היה רק הסרטון הראשון בסדרה!
שווה לציין גם את הקמפיין מהשנה האחרונה לאפליקציית Chatbooks שפשוט קורע באופן כללי וגם קרע את הרשת עם יותר מ- 70 מליון צפיות (ברחבי הרשת, לא רק ביוטיוב)!!!! ופשוט אי אפשר שלא להזכיר את הקמפיין המרשים של העיתון Fanpage מאיטליה, שבהחלט הצליח לעשות כותרות ב- 2015 עם הסרטון המרגש על אלימות נגד נשים, ובו ילדים מסבירים למצלמה בכנות שוברת לב למה הם מסרבים להכות את הילדה שעומדת לצידם. גם הקמפיין הזה הצליח לגרוף עשרות מליוני צפיות ברחבי העולם. וואו.

ואל נא נשכח את טוויטר ו- 140 התווים שלהם, שמהר מאוד נכנסו למערכה, למרות שגם הם התחילו כפלטפורמה חברתית בלבד. למשל כולנו זוכרים את הקמפיין Yes We Can של אובמה שכנראה לא הזיק בכלל למירוץ הנשיאות של 2008. ומה לגבי ה- Ice Bucket Challenge לקידום מודעות למחלת ה- ALS?? נדמה שמעולם לא נשפכו כאלה כמויות של מים 😉

 

פרסום ממוקד עם תוכן רלוונטי ובעל ערך לקהל היעד, מאז 2006 ועד היום,
המהווה את הפרקטיקה הרווחת ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי, בטח ובטח ברשתות החברתיות.
"אממה"…

עוד מישהו כאן מרגיש שנכנסים לו קצת יותר מידי לקישקעס? הכל הפך להיות כל כך מטורגט, עד שנדמה לנו שבכל מקום שאנחנו גולשים בו, כולם יודעים בדיוק מה אנחנו אוהבים ומה אנחנו רוצים להיות חשופים אליו. מה שכמובן מעורר זעם מסוג חדש של הגולשים –תפסיקו לחטט לנו בחיים!
ואז הגיע הטרנד הבא…

אז על מה כולם מדברים כשהם אומרים 'נייטיב?' הסיפור הוא כזה –
במקום להסתמך על מודעות שהייעוד שלהן הוא ממש להפריע לגולשים ולהוציא אותם לרגע מחווית הגלישה שלהם, מפרסמים התחילו לייצר תוכן שיווקי שהופך בעצמו לחווית גלישה אותנטית של הגולשים.

דוגמה מצוינת היא Tasty ודומיו, שהוא מעין ערוץ חינמי של מתכונים מעולים, כשבסופו של דבר המטרה שלו היא לאסוף אוהדים, עוקבים ואפילו מעריצים. עם הכוח הזה הם מקדמים חברות ומותגים בתשלום ועכשיו אפילו מוכרים ספרי מתכונים בהתאמה אישית עם המתכונים שהם מפרסמים. אז אחרי שגרמו לקהל להתאהב במותג שלהם בזכות הנגישות והאותנטיות שלו, הם מציעים מוצרים ממותגים. כי כמובן, אם אתם מעריצים את המותג, למה שלא תקנו מוצרים שלו?

וכך התחיל לו עולם התוכן האותנטי וההיפר-מטורגט של העידן הנוכחי – Native Advertising. היום מותגים משלמים על יצירת תוכן בעל ערך לקהל היעד שלהם (סרטונים, פוסט בלוג, מאמרים וכו') באתרי מדיה וחדשות, וכך נולדו להם קמפיינים שמנסים להתקרב למקורי, לאותנטי, ושמים במרכז את הגולשים עצמם.

אופי התוכן הוא אמנם פרסומי, אבל הפורמט שבו הוא מופיע לא נראה כמו מודעה, אלא כמו כל תוכן מקורי אחר. וכן, זאת המשמעות של "מטעם" או "בחסות" 😉

אז מה יש להגיד על אובדן הפרטיות שלנו בעידן השיווק הדיגיטלי החדש?

ראה שכולנו מתאבלים כל הזמן על אבדן הפרטיות שלנו ברשת, וזה מובן, אבל…

אולי הגיע הזמן שנודה בזה שהפרטיות של הדור שלנו, כמה שזה קשה לקבל, היא כבר לא בעלת אותו ערך שאנו מכירים. ושנייה לפני שאתה מתקומם, חכה רגע – אולי אם נבין רגע קצת יותר מה יודעים עלינו, דווקא נחשוש פחות. כי האנשים שבאמת מבינים מה הולך מאחורי הקלעים דווקא לא נראים מאוד מודאגים.

חוץ מזה –

מה לעשות שגם הרשתות החברתיות צריכות להרוויח, או כמו שסנאפצ'אט אמרו בכנות מפתיעה ב- 2014 כשהכריזו על שילוב של תוכן שיווקי ממומן –

 

ומה האתגר הבא של השיווק הדיגיטלי?

אחרי שעידן המודעות האגרסיבי בא אל סופו, ובעקבות התוכן האותנטי ההיפר-מטורגט, האתגר הבא של המפרסמים בדיגיטל הוא לייצר תוכן פרסומי שהוא לא אגרסיבי מצד אחד, ולא פרסונלי מידי מצד שני.

מישהו אמר רובוטים…? (קצת טיזרים לא הרגו אף אחד 😉

העניין הוא, שככל שבוחנים את ההיסטוריה וההתפתחות של השיווק הדיגיטלי, זה רק מלמד אותנו שהמפרסמים בדיגיטל חייבים להשתנות כל הזמן עם הטרנדים החמים של הגולשים – כי בדיגיטל כמו בדיגיטל, מי שקובע טרנדים ומחליט לאן הרוח תנשוב הם הגולשים, ולא המפרסמים. לכן מי שמצליח בשוק זה רק מי שמשתנה – כל הזמן! (ואיך בדיוק אתה חושב שנשארנו רלוונטים ב- 13 השנה האחרונות???)

אז מה אני אגיד לך… נראה שגם היום, כמו גם לפני 13 שנה כשרק הקמנו את הסטודיו, העקרון הכי חשוב בשיווק דיגיטלי נשאר – להקשיב לקהל.

ובנימה זאת, יומן יקר, ברשותך אמשיך להעלות זכרונות נוספים מהשנים האחרונות בסטודיו, ותודה שזה מרגיש כאילו התחלנו רק אתמול! אז נשתמע בקרוב.

איתן

אהבת? אפשר לשתף:

עוד ממה שכתבנו:

מה מחכה לנו ב-2024?

כל כך הרבה דברים קרו ב-2023 בדיגיטל ונראה ששנת 2024 תהיה מלאה בהפתעות!

אלו 4 המגמות שאנחנו חושבים שהולכות להיות הבולטות ביותר ב-2024

עקרונות באיקומרס שלמדנו מאיקאה!

איקאה מפורסמת בזכות הרהיטים הזולים שלה ובכך שהיא מספקת מגוון גדול של פתרונות ריהוט ואחסון תחת קורת גג אחת, אבל האמת היא שהמומחיות הכי גדולה של איקאה היא בפסיכולוגיה!