זהו, בוודאות, השלב הכי סיזיפי בדרך שלכם לאתר אינטרנט מנצח.

עם סיום תהליך הפיתוח אתר האינטרנט שלכם אמור כבר לעמוד על הרגליים. נראות האתר צריכה להיות זהה לעיצוב שנקבע בשלב העיצוב, האתר אמור להיות בנוי על פי המפרט והממשק שהוגדרו בשלב ההגדרות, וכמובן – לפעול באופן חלק ובלי תקלות.

על מנת להגיע לתוצאה הסופית המבוקשת נדרשות בדיקות איכות רבות, שבמהלכן מפעילים את הפונקציות השונות שבאתר שוב ושוב ומתעדים תקלות שמתגלות. שאלה נפוצה שהלקוחות שלנו שואלים היא כמה פעמים צריך לעשות QA? התשובה: עד שהאתר פועל באופן חלק ומושלם, כמובן.

חשוב לזכור שהאחריות ל-QA היא אמנם של החברה המפתחת, אבל כדאי שגם אתם תעשו סבב של בדיקות איכות בעצמכם. ייתכן מאוד שיעלו בשלב זה דברים שהייתם רוצים לשנות, וחשוב להעלות אותם לפני שאתם מאשרים את האתר. זכרו שהרבה יותר קשה לתקן בורג קטן בגלגל הרכבת לאחר שהיא כבר יצאה מהתחנה… למרות זאת, אתם לא אמורים לעבור לקיצוניות השנייה ולשלוח תיקונים ודיווחים על באגים במיילים מסביב לשעון. אם מצאתם דברים שצריך לתקן, העבירו אותם לחברה המפתחת באופן מסודר ומרוכז על מנת לאפשר עבודה יעילה, ואל תמשיכו ב-QA בעצמכם עד שנאמר לכם שהבעיות טופלו.

הדוגמה שלהלן תחדד את החשיבות של תהליך ה-QA. אתר שבנינו עבור לקוחה שלנו מתחום האופנה והסטיילינג עבר את כל השלבים והגיע לשלב בדיקת האיכות. בשל לוחות הזמנים הצפופים שהציבה לעצמה, הלקוחה החליטה לוותר על שלב הבדיקות ולעלות עם האתר באופן מיידי.

לא עבר יום אחד וקיבלנו טלפון בהול מהלקוחה, שהתלוננה שהטקסטים המופיעים לאחר ביצוע פעולות הגולשים באתר (כמו השארת פרטים) אינם מתאימים למסרים שלה ויש להחליפם בדחיפות. בעיה כזאת, ועוד לא מעט בעיות קטנות אחרות, אינן מתגלות בשלבי בדיקת האיכות של חברת הפיתוח, ומעבר קצר וזריז של הלקוחה על האתר היה חושף אותן מיד ומאפשר לנו לטפל בהן בזריזות.

בנסיבות שנוצרו הלקוחה נכנסה למצב לחוץ מאוד של טיפול מהיר ומיידי בתקלות והכניסה גם אותנו ללחץ, וכל זה בזמן שבאתר כבר יש גולשים שנחשפים לדברים שהלקוחה רוצה לתקן.

בסופו של דבר זימנו את הלקוחה עוד באותו היום לסטודיו כדי לעבור על האתר עם מנהל הפרויקט. יחד הם עבדו כמה שעות מול המחלקה הטכנית וסיימו את כל הבדיקות והתיקונים באותו יום. העבודה המשותפת הייתה אמנם חווייתית ומעניינת בדרכה שלה, אבל נעשתה תחת לחץ שהיה אפשר להימנע ממנו באמצעות הקדשת הזמן הקצר והנוסף לבדיקות.

חשוב לזכור שתהליכי התכנות והעיצוב פעמים רבות שלובים זה בזה, והשינויים באחד מהם עלולים להשפיע על האחר. בעיה שנפתרה במקום אחד עלולה להוליד בעיות במקום אחר; שתי בעיות שגיליתם במקומות שונים עשויות להיות קשורות לגורם אחד משותף, והטיפול בהן במקביל יהיה מהיר מהטיפול בכל אחת מהן בנפרד.

 

למרות כל האמור, זכרו שאתם בוחנים את האתר שלכם תחת זכוכית מגדלת ובתשומת לב גדולה בהרבה מזו של הגולשים שלכם, ונסו להיות רגישים מספיק כדי לדעת מתי לשחרר. תמיד צריך לשאוף למושלם, אבל אסור לשכוח שהמטרה הסופית היא עלייה לאוויר ושתוך כדי תנועה תלמדו המון על האתר שלכם.

 

 
 
ואם בא לכם לדבר על זה:
 
 
 

 
  • צרו קשר

    רוצים לשמוע עוד? להתייעץ? לברר? להצטרף?
    נשמח לענות על כל שאלה!
    בטלפון 03-5594746 ובתיבת צרו קשר זו:

     אני מעוניינ/ת לקבל דיוור במייל

     
  • בלודוט בפייסבוק

    בלודוט ניוזלטר

    הירשמו לניוזלטר שלנו והישארו מחוברים לדברים החמים ברשת ולהטבות ייחודיות.
     
    אנחנו מבטיחים לשלוח רק כשיש משהו סופר מעניין ומגניב לשתף!



    אני מאשר/ת קבלת דיוור